Jaka franczyza w małym mieście i na wsi się opłaca?

Jaka franczyza w małym mieście i na wsi się opłaca?

Rozwijać własny biznes można nie tylko w dużym mieście. Przedsiębiorcy coraz chętniej przenoszą się do mniejszych miejscowości, a także na wieś, gdzie zagęszczenie ludności (a więc i potencjalnych klientów) jest co prawda mniejsze, ale mniejsza jest również konkurencja. Co ciekawe, w małych miasteczkach oraz na wsiach możliwe jest też prowadzenie biznesu w modelu franczyzy. Jaka franczyza na wsi, a jaka franczyza w mały mieście sprawdzi się najlepiej?

 

Zapotrzebowanie na towary i usługi

Przed podjęciem decyzji o otwarciu jakiegokolwiek biznesu, należy sprawdzić, jakie w danym miejscu jest zapotrzebowanie na danego rodzaju towary oraz usługi. Warto wziąć przy tym pod uwagę, że obecnie małe miasteczka oraz wsie to już nie tylko miejscowości, które zamieszkiwane są przez osoby starsze, bowiem młodzi ludzie coraz częściej uciekają z dużych miast, przenosząc się tam, gdzie będą mogli zaznać nieco więcej spokoju. To zaś daje znacznie więcej możliwości, jeśli chodzi o prowadzenie biznesu w mniejszych miejscowościach.

 

W każdej wsi oraz w mieście otworzyć można sklep spożywczy, przemysłowy czy odzieżowy, a także restaurację lub innego rodzaju punkt gastronomiczny, punkt kurierski, salon urody czy przychodnię zatrudniającą lekarzy specjalistów. Można również postawić na typowo “wiejski” biznes, a więc na agroturystykę, hodowlę zwierząt lub roślin, prowadzenie kempingu, produkcję miodów, wędlin czy serów. Wszystko tak naprawdę zależy od podejścia przedsiębiorcy, jego zainteresowania oraz ewentualnych możliwości dystrybucji swoich towarów. Katalog franczyz jest bardzo szeroki, dlatego też zdecydowanie jest w czym wybierać. Franczyzodawcy zauważyli bowiem, że nie tylko duże miasta mogą być idealnym miejscem do rozwijania biznesu. Postanowili więc wykorzystać potencjał wsi oraz mniejszych miejscowości, które ostatnimi czasy coraz gęściej się zaludniają.

 

Jaka franczyza jest najlepsza?

Każdy potencjalny franczyzobiorca zastanawia się, jaka franczyza się opłaca i w co tak naprawdę warto dziś zainwestować? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, zwłaszcza jeśli chodzi o mniejsze miejscowości. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że w ostatnim czasie przechodzą one niemałą metamorfozę. Podczas gdy mieszkańcy dużych miast nasycili się już wszechobecnymi, dostępnymi od ręki towarami i usługami, mieszkańcy małych miejscowości są bardzo otwarci na nowości i przede wszystkim na zmiany. Jeśli więc w danym miejscu funkcjonuje jedna restauracja czy dom weselny, być może dobrym pomysłem okaże się otwarcie konkurencyjnego lokalu? Obecnie społeczeństwo lubi mieć wybór, a co więcej wybiera miejsca, w których otrzymają lepszej jakości towary lub gdzie świadczone są usługi wyższej jakości. Na wsiach dobrze przyjmują się również sklepy z odzieżą – dobrym pomysłem są małe, lokalne butiki, a także sklepy typu second hand.

 

W mniejszych miejscowościach często mieszkają osoby, które mają zdolności krawieckie, zatem poszukują tanich ubrań, które mogą na własną rękę przerobić. Zastanawiając się, jaka franczyza będzie opłacalna, warto zbadać także lokalny rynek. Być może okaże się, że konkretnych towarów lub usług nie sposób znaleźć w promieniu co najmniej kilkunastu kilometrów, zatem potencjalnymi klientami zostaną nie tylko mieszkańcy danej miejscowości, ale również miast czy wsi ościennych. Dobrym pomysłem na franczyzę może więc okazać się klub fitness, siłownia czy kawiarnia połączona z klubem muzycznym. Wszystko zależy bowiem od specyfiki konkretnej miejscowości, jej lokalizacji, a także społeczności ją zamieszkującej.

 

Niemniej jednak nie ulega wątpliwości, że biznes franczyzowy można prowadzić również na wsiach, a także w małych miasteczkach. Warto znaleźć franczyzodawcę, który będzie otwarty nie tylko na duże miasta, ale również na mniejsze miejscowości, widząc w nich doskonały rynek zbytu. Franczyza okazuje się być dobrym rozwiązaniem przede wszystkim dla mieszkańców wsi i małych miast, którzy znają ich specyfikę, a także zapotrzebowanie lokalnej społeczności na danego rodzaju usługi lub towary.